Autokaupan trendit Suomessa – sopivan auton löytyminen ratkaisee

1.4.2025 | Tiedotteet

Nettiauton ja Autotallin kävijätutkimus osoittaa sähköautojen suosion kasvavan. Hankintapäätös tehdään sopivan yksilön löydyttyä.

Nettiautossa ja Autotallissa helmikuussa 2025 toteutettuun kävijätutkimukseen vastasi yhteensä 3 050 vastaajaa. Tutkimuksessa kartoitettiin suomalaisten autoilijoiden käyttäytymistä ja mieltymyksiä autokaupoilla.

Valtaosa vastaajista suunnittelee auton hankintaa lähitulevaisuudessa. Nettiauton vastaajista 85 % ja Autotallin vastaajista 87 % aikoo hankkia auton, suurin osa vuoden sisällä. Uuden auton ostoa suunnittelee 19 % Autotallin ja 10 % Nettiauton vastaajista. Leasing-autoa harkitsee 13 % Autotallin ja 4 % Nettiauton vastaajista.

Nettiauton vastaajista 27 % ja Autotallin vastaajista jopa 42 % voisi harkita hankkivansa etsimäänsä käytettyä autoa vastaavan uuden auton.

Auton hankintasuunnitelmiin vaikuttavat tekijät

Vallitseva taloudellinen tilanne, kuten nykyiset elinkustannukset ja sota Euroopassa, vaikuttaa jonkin verran auton hankintasuunnitelmiin. Nettiauton vastaajista 39 % ja Autotallin vastaajista 34 % ilmoitti, että nämä tekijät vaikuttavat heidän ostoaikeisiinsa.

Kalliit hinnat, taloudellinen epävarmuus ja autojen heikko tarjonta ovat vastaajien mielestä suurimpia esteitä autokaupoille. Kaikilla ei myöskään ole akuuttia tarvetta auton hankinnalle. Nettiauton vastaajista 37 % ja Autotallin vastaajista 32 % kokee, että korkeat hankintahinnat jarruttavat auton ostoa eniten.

Sopivan autoyksilön löytyminen, maksukyvyn parantuminen ja autojen hinnoista annettavat alennukset tai kaupanpäälliset ovat tärkeimpiä tekijöitä, jotka lisäisivät halukkuutta tehdä autokaupat. Nettiauton vastaajista 53 % ja Autotallin vastaajista 57 % ilmoitti, että sopivan auton löytyminen olisi merkittävin tekijä autokaupan toteutumiselle.

Sähköautojen suosio nousussa

Bensiinikäyttöiset autot ovat edelleen suosituimpia käytettyä autoa harkitsevien keskuudessa. 70 % Nettiauton ja 64 % Autotallin vastaajista suunnittelee bensiiniauton hankintaa. Sähköautojen suosio on kuitenkin kasvussa. 19 % Nettiauton ja 26 % Autotallin vastaajista harkitsee sähköauton hankintaa.

Autoliikkeiden kampanjoilla on merkitystä

Autoliikkeiden kampanjatarjoukset, kuten korko- ja rahoitustarjoukset, vakuutustarjoukset ja lisävarustetarjoukset, vaikuttavat auton hankintapäätökseen. Nettiauton vastaajista 53 % ja Autotallin vastaajista 66 % ilmoitti, että kampanjatarjoukset vaikuttavat heidän ostopäätökseensä erittäin paljon tai jonkin verran.

Suurin osa vastaajista haluaa koeajaa auton ennen ostopäätöstä. Lisäksi 34 % Nettiauton ja 33 % Autotallin vastaajista on kiinnostunut autokaupan teosta etänä, kuten chatilla, WhatsAppilla tai puhelimitse. Etäpalveluille on siten autokaupassa kysyntää.