Uusien autojen kauppa yskii erilaisten saatavuusongelmien ja pitkien
toimitusaikojen vuoksi. Käytetyt autot sen sijaan kiinnostavat entiseen tapaan.
Syyskuussa Suomen suurimmissa autojen markkinapaikoissa Autotallissa ja
Nettiautossa toteutettiin kyselytutkimus, johon vastasi yhteensä 3038 kävijää.
Tutkimus paljastaa esimerkiksi, onko vallitsevalla maailmantilanteella ollut
vaikutusta auton hankinta-aikeisiin tai näkyvätkö pitkään jatkuneet uusien
autojen saatavuusongelmat tuloksissa.
Eniten suunnitellaan käytetyn auton hankintaa
Tutkimuksen mukaan maailmantilanne ei näyttäisi yleisellä tasolla vaikuttavan
auton hankintapäätökseen. Jopa 84 % palveluiden käyttäjistä suunnittelee
auton hankintaa. Autoilun markkinapaikkoja käytetäänkin aktiivisimmin
seuraavan auton etsintään. Autotarjonnan ja markkinan seuraaminen ovat
myös syitä palveluissa vierailemiseen. Nettiautossa ja Autotallissa vieraillaan
yhteensä noin 3 miljoonaa kertaa viikossa (Lähde: Google Analytics).
Kyselyyn vastanneista keskimäärin 79 % suunnittelee käytetyn auton hankintaa.
Kiinnostus uuden auton hankintaa kohtaan näyttää tutkimuksen valossa
hiipumisen merkkejä, 10 % palveluiden käyttäjistä ilmoitti suunnittelevansa
uuden auton hankintaa. Leasing-auton hankintaa suunnitteli 6 % käyttäjistä.
Autotallissa korostuu vahvempi kiinnostus uusia ja leasing-autoja kohtaan.
Nettiautossa taas auton myyntiaikeet ovat korostuneemmat.
Auton hankintaa suunnittelevista suurimmalle osalle hankinta on ajankohtaista
heti sopivan auton löydyttyä.
Autotallissa vetovoimana liikkeiden autot, Nettiautossa laaja
hintahaarukka
Autotallin tarjonta keskittyy autoliikkeiden valikoimaan. Tutkimuksen mukaan
Autotallin käyttäjien kiinnostus kohdistuukin enimmäkseen 10 000–30 000
euron arvoisiin, enintään 3–4 vuoden ikäisiin vaihtoautoihin. Autotallin käyttäjät
ovat myös Nettiauton käyttäjiä hanakampia ottamaan lainaa hankintaansa
varten.
Nettiautossa korostuu laajemmin kaikkien hintaryhmien tarjonta.
Yksityishenkilöiden myymät, pääsääntöisesti alle 10 000 euroa maksavat autot,
kattavat noin neljänneksen valikoimasta. Nettiauton käyttäjien kiinnostus
kohdistuu eniten alle 20 000 euron arvoisiin, yli 10 vuotta vanhoihin
vaihtoautoihin.
Sähköistyminen näkyy uusien autojen kysynnässä
Vaikka viime aikoina polttoaineiden hinnannousun seurauksena hybridi- ja
sähköautojen suosio on kasvanut, valtaosa käyttäjistä etsii edelleen bensiini- ja
dieselkäyttöisiä käytettyjä autoja. Uuden auton hankintaa suunnittelevien
keskuudessa hybridi- ja sähköautot ovat bensiinikäyttöisen auton rinnalla
suosituimmat vaihtoehdot. Myös tarjonta määrittelee, mitä käyttövoimaa ostaja
suunnittelee. Käytettyjen autojen tarjonta painottuu perinteisempiin
käyttövoimiin, joten muiden käyttövoimien vähäisempi saatavuus voi
näkyä vastauksissa. Kiinnostusta voi olla, mutta saatavuus voi muodostua
esteeksi.
Kaupat tehdään mielellään perinteisillä tavoilla
Vaikka asioiden tekeminen etänä on yleistynyt koronan myötä, kyselyn
vastaajista suurin osa käy autoliikkeessä paikan päällä ennen ostopäätöstä.
Auton koeajosta ei myöskään hevillä luovuta, sitä piti tärkeänä valtaosa
vastaajista. Noin kolmannes on kiinnostunut kaupanteosta etänä ja hieman alle
puolet vastaajista oli kiinnostunut auton video- ja virtuaaliesittelyistä. Auton
kotiintoimituspalvelua piti kiinnostavana 60 % vastaajista.
Mitä käyttäjät sitten tekevät löytäessään Nettiautosta tai Autotallista
kiinnostavan auton? He useimmiten soittavat myyjälle, lähettävät
markkinapaikan kautta viestin tai siirtyvät etsimään lisätietoa autosta
esimerkiksi arvioidakseen hintapyyntiä. Mikäli autoa myy autoliike, niin hyvin
usein kävijä marssii suoraan liikkeeseen kaupoille tai siirtyy markkinapaikalta
autoliikkeen verkkosivuille ja ottaa yhteyttä myyjään sitä kautta. Autoliikkeiden
kohdalla yhteydenotto tapahtuu pääsääntöisesti muilla tavoin kuin suoraan
markkinapaikalta.
Kyselyyn vastanneissa painottuvat autoilevat miehet. Iältään Autotallin
vastaajissa korostuu hieman vanhempi ikäryhmä, vastaajista 87 % oli yli 40-
vuotiaita. Nettiautossa yli 40-vuotiaita vastaajia oli 59 %.