Nettiauton käyttäjille tehtiin marraskuussa 2020 kysely, johon saatiin 4735 vastausta. Tutkimuksella kartoitettiin Nettiauton sivuston käyttöä sekä auton ostamisen ja myymisen tapoja. Tuloksista nousivat esiin kätevyys ja turvallisuus autoliikkeiden valtteina.
Enemmistö Nettiauton kävijöistä on ostoaikeissa
Lähes 83 % kyselyyn vastanneista vähintään harkitsee auton ostamista vuoden sisällä. Suhteutettuna keskimääräiseen kävijämäärään se tarkoittaa, että Nettiautossa on viikoittain yli 800 000 auton hankkimista miettivää vierailijaa.
Tutkimuksen mukaan 38 % ostajista tekee käytetyn auton kaupat todennäköisimmin autoliikkeen kanssa. Enemmistö 49 % ostaa itselleen sopivan auton riippumatta siitä, onko myyjä yksityinen vai autoliike.
Myös uutta autoa etsivä suuntaa Nettiautoon. Seuraavaa autoa hankkiessa uusi on mahdollinen vaihtoehto 12 prosentille vastaajista. Kysymyksessä siitä, mitä käyttövoimia vastaaja harkitsee, bensiini (68 %) ja diesel (52 %) näyttäytyivät edelleen suosituimpina. Vaihtoehtojen osuus kasvaa kuitenkin jatkuvasti. Hybridiä harkitsee nyt yli neljännes (27 %) ja täyssähköautoa joka kymmenes.
Isona etuna vanhan auton antaminen vaihdossa
Tutkimuksessa kysyimme, mistä syistä vastaajat haluavat asioida autoliikkeiden kanssa. Suurimmaksi syyksi ostaa liikkeeltä nousi mahdollisuus antaa vanha auto vaihdossa. Kolme neljäsosaa, 75 %, vastaajista valitsi sen yhdeksi syyksi suosia liikkeitä.
Autoliikkeitä kiiteltiin lisäksi turvallisuudesta. Niistä vastaajista, jotka suosivat autoliikkeitä, 67 % mainitsi yhdeksi syyksi turvallisen ostamisen. Muita merkittäviä syitä olivat helppous (37 %) ja mahdollisuus rahoitukseen autoliikkeen kautta (36 %). Niistä, jotka hankkivat käytetyn auton rahoituksella, kolme neljästä suosii ensisijaisesti autoliikettä.
Tiedonhaku ennen yhteydenottoa on lisääntynyt
Nettiauton käyttäjät ovat aktiivisimmillaan kello 20 ja 21 välillä. Kaikkein vilkkainta ilta-aika on sunnuntaista torstaihin. Liidejä lähetetään sen sijaan suurin määrä 12-16 välisenä aikana. Yhteydenottopyyntöjen lähetys ei kuitenkaan hiljene sen jälkeen, vaan sitä tehdään pitkin päivää aikaisesta aamusta puoleen yöhön asti.
Käyttäjien itsenäinen tiedonhaku autoista on lisääntynyt viime vuosina. Lähes puolet, 48 % kertoi etsivänsä kiinnostavan auton löydyttyä siitä lisätietoa. Kun kysyimme asiasta viimeksi vuonna 2016, vastaava luku oli 30 %. Vuonna 2020 myyjälle soitti ensimmäisenä 42 %, vuonna 2016 soitosta lähti liikkeelle 48 % vastaajista.
Asiakkaat arvostavat asiantuntevaa palvelua
Poikkeuksellisesta vuodesta huolimatta autokauppa käy vilkkaana. Autoliikkeen valtti Nettiauton asiakkaan silmissä on autonvaihdon hoitaminen ylivoimaisen helposti alusta loppuun. Panostamalla autoilmoituksen esittelytekstiin ja kuviin sekä palvelemalla ja tarjoamalla lisätietoa silloin kun asiakkaat sitä etsivät, olet vahvoilla kisassa.
Herättikö juttu kysymyksiä? Ota yhteyttä, kerron mielelläni lisää!