Sähköiset palvelut helpottavat erityisesti yksityisten välistä autokauppaa. Tarvittaessa kaupat voi tehdä kokonaan etänä. Rovaniemeläinen Sara Tiuraniemi osti kesällä ensimmäisen autonsa netistä näkemättä sitä kertaakaan. Espoolainen myyjä sopi kaupat sohvalta.
Sähköisten palvelujen avulla voi jo hoitaa autokaupan eri vaiheet myynti-ilmoituksesta kauppakirjaan. Tämä helpottaa erityisesti yksityisten ihmisten välistä kaupankäyntiä. Ajoneuvo voi vaihtaa omistajaa onnistuneesti jopa täysin etänä.
Alkukesästä Espoossa asuva Kim Westerlund päätti laittaa BMW:nsä myyntiin Nettiautoon. Parin viikon päästä autolla oli rovaniemeläinen ostajakandidaatti, mutta kumpikaan osapuoli ei halunnut matkustaa autokaupan perässä yli 800 kilometriä.
– Päätin kokeilla kauppojen tekemistä sähköisesti. Kun saimme hinnan sovittua sähköpostilla, hoituivat Traficomin luovutusilmoitus, kauppakirjan tekeminen ja muut vaiheet sujuvasti, kertoo Westerlund.
Junan tuoma auto vastasi odotuksia
Ostajana oli rovaniemeläinen Sara Tiuraniemi, 19, joka hankki ensimmäistä autoaan. Kun omaan makuun sopiva auto löytyi aivan Suomen toiselta puolelta, oli kaupanteko verkossa positiivinen yllätys.
– Annoin myyjälle tietoni, jonka avulla hän täytti lomakkeen ja lähetti sen minulle sähköisesti allekirjoitettavaksi. Maksaminen tapahtui myös vaiheittain. Rahat siirtyivät myyjän tilille vasta, kun olin kuitannut netissä auton olevan minulla sovitusti.
Kaupoista sopimisen jälkeen auto matkasi Espoosta Rovaniemelle junalla.
– Olin saanut myyjältä autosta tarkat tiedot, mutta tietenkin sen näkeminen ensimmäistä kertaa jännitti. Sain vielä tarkastaa auton sisältä ja ulkoa, mutta kaikki vastasi odotuksia ja auto on kulkenut hyvin, kertoo nyt auton omistava Tiuraniemi.
Sähköinen kauppa vähentää riskejä
Autokaupassa liikkuu usein yksityishenkilölle suuria summia, eikä omistajanvaihdos onnistu ilman virallisia asiakirjoja. Nettiauton loppuvuodesta 2018 lanseeraama sähköinen kauppa tuo turvaa ja helpottaa eri vaiheita.
Vaiheistettu maksu, tunnistautuminen, sähköinen kauppakirja sekä muiden asiakirjojen hoitaminen sähköisesti Nettiauton OmaNettix -palvelussa pienentävät ostajan ja myyjän riskejä. Henkilöpapereita tai kuitteja ei tarvitse kysellä, tehtiin kauppaa sitten etänä tai kasvotusten.
– Ei tule heti mieleen, miten homman olisi voinut hoitaa muulla tavoin turvallisesti molemmille osapuolille. Mielelläni teen autokauppoja jatkossakin sohvalta käsin, toteaa kehitysjohtajana tietoturva-alalla toimiva Westerlund.
Lisätiedot antaa:
Maria Christensen
Liiketoiminnan kehityspäällikkö, NettiX Oy
050 339 6966
[email protected]